När man vänder blicken utomlands och ser vad som finns tillgängligt på marknaden möts man onekligen av ett större utbud av segelbåtar och ett större utbud leder naturligt till konkurrenskraftiga priser. En annan viktig fördel med att köpa båt utomlands är att det inte tillkommer höga importkostnader på den gemensamma EU-marknaden utöver transport. Men det finns också ett pris att betala, vilket är att allting blir lite krångligare när man ska köpa båt utomlands. Även om det i stort sett är samma riktlinjer som gäller, måste man ta hänsyn till andra lagar och föreskrifter och sätta sig in i vad det är som gäller på respektive plats.
Beroende på om man köper en båt inom eller utanför EU tillkommer det olika avgifter och kostnader i form av moms och tullavgifter. Inom EU behöver man inte betala moms eller tullavgifter som svensk köpare, men det kan röra sig om juridiska kostnader om man vill granska kontrakt och försäkringar samt transport- och resekostnader. Eftersom man helst ska provsegla en båt innan man köper den kan det också ta lite tid innan man hittar den där båten som passar perfekt. En grundlig besiktning är givetvis ett måste oavsett om man köper sin båt i Sverige, inom EU eller utanför EU. Här lönar det sig att ta hjälp av en expert, vilket också bör räknas in i den totala budgeten.
Läs Skillnaden mellan olika typer av segelbåtar.
Vid import av en segelbåt från ett land som inte är med i EU kan det bli mycket kostsamt på grund av tullavgifter som går upp till 2,7% och sedan tillkommer 25% i moms. Det uppstår också en del saker och ting man måste tänka på vid ett sådant köp, som att det är köparens skyldighet att försäkra sig om att båten är CE-märkt. Notera också att en båt som har gått i Medelhavet har större slitage per år i jämfört med båtar i Sverige som tas upp på land under halva året. Saltvatten och stark sol sliter också på båten, vilket man måste tänka på om man planerar att ha sin båt i Medelhavet.